Huur me in!

Jules-Communication

Follow us

Hardlooptips voor beginners

hardlooptips voor beginners

Hardlooptips voor beginners

10K ! Dat is voor mij heel vaak het minimum aantal kilometers als ik ga rennen! Ik zeg altijd dat ik voor minder dan 10K mijn sportschoenen niet aantrek. Das niet helemaal waar, want vaak zijn korte runs ideaal om je tempo op te drijven en om jezelf opnieuw wat uit te dagen om het beter te doen. Maar ik kan me best wel inbeelden dat voor sommige mensen 10K al een enorme prestatie is en al enorm ver lijkt!!! Dat is het ook. Ik denk heel vaak ‘goh ’t is maar 10K, toch’, maar ik vergeet dat het voor mij ook ooit een enorme opgave was om 10K te lopen. Er is zelfs een tijd geweest dat ik hardlopen zelfs helemaal NIET leuk vond en nu ben ik een RUNAHOLIC !!
Hieronder enkele hardlooptips voor beginners.

inspiratie-6

1. Koop een goede loopoutfit

Hardlopen doe je best niet in een katoenen t-shirt omdat deze vocht vasthouden. Je kan meestal kiezen tussen winddicht, ademend en vochtregulerend. De duurdere shirts hebben al deze drie de eigenschappen. Het gebruik is afhankelijk van het jaargetij. Hartje winter is een loopshirt minder geschikt; je kan dan beter kiezen voor een hardloopjack met daaronder thermische onderkleding. Ook de schoenen zijn minstens even belangrijk. Investeer in goede hardloopschoenen, want het is een slimme investering als je van plan bent om vaak te lopen. Hardloopschoenen vangen namelijk de schokken op zodat je knieën niet overbelast worden. Op die manier kan je blessures vermijden.

2. Bepaal het juiste tempo

Beginnende lopers hebben het in het begin wat moeilijk met de zoektocht naar een geschikt tempo. Je bent vaak buiten adem en dat maakt het lopen lastig. Jouw ideale looptempo vind je door te luisteren naar je ademhaling. Als je niet naar adem hoeft te happen en een gesprek kan voeren terwijl je loopt, heb je het juiste tempo beet. Start dus niet te snel, je hoeft niet onmiddellijk in 1x vijf kilometer willen rennen. Af en toe tussendoor enkele minuten wandelen, betekent niet dat je geen hardloopster bent. Zeker tijdens de eerste kilometers joggen, kan het goed doen om af en toe een enkele minuten te wandelen. Zo kan je opbouwen en telkens meer hardlopen en minder tussendoor wandelen. Test dus jezelf: kun je nog een redelijk gesprek voeren, zonder aan de beademing te moeten? Dan loop je op een goed tempo. Ben je al helemaal buiten adem en krijg je je adem ook niet meer onder controle? Neem even een looppauze tot je weer op adem bent. Daarna kun je weer rustig verder gaan met lopen.
Take a walk or run around the block this evening and focus on enjoying it. Any movement is better than none

3. Hou je kilometers en vooruitgang bij

Schrijf na je training steeds op hoe ver je bent gelopen en hoelang je erover hebt gedaan. Zo heb je zicht op je vooruitgang en het helpt om gemotiveerd te blijven. Wees trots op je vorderingen. Of als je een smartphone hebt, kan je uw hardloopkilometers bijhouden met Runtastic of Nike+. Zelf loop ik met Nike! Sinds begin dit jaar zit ik al over de 2500 kilometers !!!!!! Yeaaah, op naar de 3000K !

2014-05-30 11.43.19

4. Stel jezelf een doel

Als je een doel hebt, is het gemakkelijker om vol te houden. Je kan je bijvoorbeeld inschrijven voor een lokale wedstrijd zodat je jezelf verplicht om daarvoor te gaan trainen. Je gaat dan ook veel minder snel opgeven. Vertel het ook tegen anderen, dat zorgt vaak voor nog meer motivatie.

5. Begin met een warming up en eindig met een cooling down

Wanneer je spieren nog koud zijn is het niet slim om al te gaan rekken en strekken. Doe daarom een paar lichte aerobic-oefeningen van ongeveer 5 à 10 minuten om de spieren warm te krijgen. Begin je looptraining steeds met een minuut wandelen en schakel dan over naar lopen. Zodra je warm bent, kun je beginnen met hardlopen. Op het einde van de training doe je het omgekeerde; na het lopen wandel je een minuut om je spieren af te koelen. Stretch daarna je spieren en benen. Warming ups en cooling downs verkleinen de kans op blessures en zorgen ervoor dat je de dag erna minder spierpijn hebt. Ik doe vaak deze oefening als post-stretch na het lopen.

6. Neem voldoende rust

Plan altijd een rustdag tussen je workouts zodat je spieren voldoende kunnen herstellen. Verwacht van je lichaam dus niet dat het na één maand al 5 kilometer kan lopen. Begin rustig en bouw langzaam op. Te snel of te ver willen lopen zorgt voor blessures.Voor beginnende lopers volstaat twee à drie keer lopen per week.

7. Don’t forget …. GENIET van elke kilometer

Vergeet niet te lachen! Begroet andere joggers die je tegen komt. Dat maakt het lopen leuken. Lachen stimuleert de aanmaak van het stofje endorfine in de hersenen, en laat je met een super vrolijk gevoel achter. Het feit dat ik niet de enige ben die daar in de buitenlucht aan het zwoegen en zweten ben heeft bovendien ook een enorme impact op me. Als hij/zij het kan, kan ik het namelijk ook!
hardlopen levensstijlWat is jouw hardloopdoel?

Delen maar!
error
6 Comments
  • Astrid
    Posted at 12:37h, 29 juni Beantwoorden

    Leuk artikel! Ik heb gisteren de Midzomerrun in Kortrijk (10km) gelopen in 55:42 netto tijd, waar ik erg blij mee ben. Het is mijn tweede wedstrijd en ik ben van plan om er nog veel meer te doen. Eind september doe ik graag mee aan de halve marathon van Oostende en in 2015 wil ik wel graag een marathon op het programma zien staan.. Toekomstdromen natuurlijk, maar ik doe m’n best om ze te bereiken 🙂

    • julivwee
      Posted at 14:34h, 29 juni Beantwoorden

      Top !!! Leuke vooruitzichten! Ik ben ook van plan om mee te doen in Oostende. Lijkt me leuk! Wil zelf meer wedstrijdjes meepikken. Altijd een leuke sfeer. Ik april 2015 zou ik graag mijn tweede marathon lopen in Parijs.
      Het lukt je wel! Doe zo verder. Groetjes Julie

  • Dorien | Luxedy
    Posted at 13:45h, 29 juni Beantwoorden

    Leuke post! Weer een motivatie om mijn loopschoenen nog eens aan te trekken deze middag! 🙂

  • Nizzy
    Posted at 20:21h, 29 juni Beantwoorden

    Heerlijk artikel! Eindelijk iemand die ook geen genoegen neemt met minder dan 10k!! Ik vind dat een perfecte basis (voor mijn uithoudingsvermogen level) en vanuit daar ga ik opbouwen!
    – Nizzy
    http://www.nizzylikes.con

  • Unexpected
    Posted at 14:24h, 05 januari Beantwoorden

    Leuke blog Julie! Sinds een dikke maand ook met lopen begonnen dus je tips zijn zeker welkom 🙂 die maar 10K uitspraak hoop ik ook ooit te kunnen geven, maar op dit moment ben ik al erg trots op mijn “al 5K uitspraak” ;-).

    • Julie vwee
      Posted at 12:27h, 07 januari Beantwoorden

      Alle beetjes zijn goed 🙂

Post A Comment