Huur me in!

Jules-Communication

Follow us

Hardlopen op vakantie: 5 tips

lopen op vakantie

Hardlopen op vakantie: 5 tips

Binnenkort vertrekken we weer allemaal richting het Zuiden. Waar ga jij dit jaar op vakantie? Ik ga samen met mijn vriend en nog een ander bevriend koppel naar Italië. Voor mij betekent vakantie veel zonnen, een beetje cultuur, rusten, lekker eten, genieten en ja natuurlijk hardlopen. Zelf op vakantie neem ik mijn hardloopschoenen mee. Ik neem ze eigenlijk overal mee naar toe. Zowel voor een lange vakantie als voor een weekendje weg. Niets is zo leuk als op onbekend terrein een stukje joggen. Op vakantie loop ik meestal vrij rustig. Ik ga niet voor een PR, maar geniet van de natuur en omgeving.

workout because i love my body
1. Bescherm je tegen de warmte:
Loop vroeg in de ochtend of laat op de avond, dat is het koelste moment van de dag. Zelf loop ik liefst ’s morgens. Zalig om te rennen als de zon begint op te komen en ze haar eerste warmte over je gezicht laat glijden. Echt genieten vind ik dat. Ook gewoon zalig om te rennen op de boulevard aan de zee, terwijl er bijna nog niemand op de been is. Vergeet je niet te beschermen tegen de warmte met eventueel een petje en zonnecrème. Neem een flesje water mee, want voldoende drinken is heel belangrijk. Bij temperaturen rond de 25 graden is het verstandig om langzaam te lopen, korter te trainen en meer te drinken. Het trainen kan in eerste instantie wat onplezierig zijn, doordat je lichaam de warmte niet gewend is, maar na een paar dagen ben je er wel aan gewoon. Ik merk dat ik op vakantie meestal veel trager loop als thuis, gewoon omdat de warmte en luchtvochtigheid niet hetzelfde is als thuis.
2. Start vroeg in de ochtend
Op vakantie ga ik om de dag lopen, want vakantie is er uiteraard om te rusten. Ik geef m’n lichaam tijdens mijn vakantie wat extra rust. De dagen dat ik ga rennen, sta ik een uurtje vroeger op. Ik zorg ervoor dat ik zeker om 8u aan het joggen ben. Meestal loop ik een stukje van 8 of maximum 10 km. Pas na mijn run, neem ik een heerlijk ontbijt. Het smaakt dan nog zoveel.
3. Let goed op de weg
Loop vooral niet te ver. Je zit op onbekend terrein en je let dus beter goed op de weg zodat je niet verdwaalt. Meestal loop ik tot het volgende dorpje en terug. Ofwel loop ik een recht stukje aan de zee. In sommige landen kan het best gevaarlijk zijn om op de openbare weg te lopen, simpelweg omdat automobilisten langs de weg voorbij razen en misschien niet gewoon zijn om op joggers te letten. Zorg er wel voor dat je een aantal oriëntatiepunten opzoekt, zodat je precies weet in welke richting je moet lopen. Ook kun je een route uitstippelen door middel van een wandelkaart of bestaande wandel- of fietsroutes. Is er een rivier, een meer of een zee in de buurt? Maak hier dan gebruik van door langs de rivier, het meer of de zee te lopen, waardoor je niet kunt verdwalen en de lengte van de training zeer goed kunt bepalen.
4. Let op heuvels
In België zijn we gewoon om vlak te lopen, maar in sommige landen is het landschap nogal heuvelachtig. Vaak zijn er heel wat bergen en daarvoor zijn we vaak niet getraind. Ben je thuis gewoon om in 1 uur 10K vlak te lopen, probeer dan in de bergen niet hetzelfde. Let niet op de kilometers, maar let op de tijd. Loop zoals thuis een uurtje en niet langer, zelfs al betekent het dat je maar 8 km in de benen hebt.
5. Geniet
Geniet vooral van je vakantie. Zit er niet mee in als je even geen zin hebt om vroeger op te staan om te gaan hardlopen. Je conditie zal niet plots naar beneden gaan als je een weekje niet bent gaan joggen. Indien je vakantiebestemming niet echt ideaal is om te gaan hardlopen, probeer dan eens iets anders te doen: zoals wandelen, fietsen of wat coretraining. Het allerbelangrijkste is natuurlijk je mindset. Want sporten op vakantie is helemaal geen straf. Sterker nog je: je voelt je fit en zit lekkerder in je vel. En dus in je bikini !!
 REN JIJ OP VAKANTIE??

Delen maar!
error
2 Comments
  • Astrid
    Posted at 23:52h, 13 juli Beantwoorden

    Ben net terug van een weekje Tenerife en ben ook om de dag gaan hardlopen (4x in 8 dagen) om 7u ’s morgens. Héérlijk om ’s ochtends op de dijk te lopen.

    • julivwee
      Posted at 13:47h, 14 juli Beantwoorden

      Ja ik vertrek volgende week naar Italië. Sowieso gaan mijn loopschoenen mee 🙂

Post A Comment