Huur me in!

Jules-Communication

Follow us

Ontbijtpannenkoeken met boekweit en amandel

boekweitpannenkoeken

Ontbijtpannenkoeken met boekweit en amandel

Ik hoop dat jullie 2016 allemaal goed zijn gestart? Vaak is het begin van het jaar een ideaal moment om goede voornemens te maken. Meer sporten, afvallen, gezond eten, … zijn vaak het meest gehoord. Ik maak nooit goede voornemens. Hou eerder van doelen. Concrete dingen die ik wil bereiken. Maar om dan toch eventjes standaard te doen en het verhaal van het afvallen te starten. Mijn mama is vorig jaar met weight watchers 12 kilo vermagerd. Nog steeds blijft ze op gewicht. En iedereen doet het natuurlijk op zijn manier. Eerlijk gezegd heb ik weinig ervaring met diëten want ik heb het nog nooit moeten doen. Ik sta ook niet meer op de weegschaal want van zo’n getalletje word ik enorm ongelukkig. Maar als je dan toch graag een paar kilootjes wil vermageren dan is er volgens mij maar 1 manier om dat doel te bereiken. Gewoon gezonder gaan eten, anders eten en er een healthy lifestyle op aanhouden van eten, bewegen en jezelf goed voelen. Moet lukken dat weight watchers nu ook deze weg is ingeslagen met hun feel-good programma.
In het begin stond ik nogal sceptisch tegenover het puntensysteem van weight watchers. Want in mijn ogen was dit gewoon calorieën tellen en daar hou ik niet van. 100 kcal koekjes is niet hetzelfde als 100 kcal erwtjes natuurlijk. Ik vond het ook niet correct om extra punten te krijgen als je gaat sporten. Want bewegen zou toch gewoon standaard in onze levensstijl moeten zitten? Sinds hun nieuwe feel-good programma zou weight watchers gewoon perfect in mijn gezonde levensstijl kunnen thuishoren. De focus ligt niet langer op voeding, maar ook op een gezonde levensstijl (‚Beweeg‘) en het goed voelen in je vel (‚Leef‘). Ook het puntensysteem wordt aangepast. De ProPoints heten voortaan SmartPoints. Suiker en verzadigd vet verhogen de waarde, terwijl proteïnen de waarde net verlagen. Een croissant gaat zo bijvoorbeeld van 5 ProPoints naar 8 SmartPoints; kip was vroeger 3 ProPoints waard en nu 1 SmartPoint. Ongezonde voeding zoals koekjes hebben dus meer punten gekregen, gezonde voeding krijgt minder punten. Zo hoort het eigenlijk te zijn. Daarnaast is bewegen niet langer een middel om extra ‘voedsel’ te verdienen. Bewegen hoort er gewoon bij. Je innerlijke ik ‘voeden’, helpt bij het behalen van je doelen en het maken van gezonde keuzes. Durven tijd te nemen voor jezelf, ‘nee’ leren zeggen tegen anderen en ‘ja’ tegen jezelf: daar draait het om.
Stel dat je 2016 gestart met de bedoeling gezonder te eten, dan kan ik je alvast dit recept voor gezonde ontbijtpannenkoeken aanraden. Uiteraard horen bij gezonde pannenkoeken geen toppings als siroop, suiker of nutella, anders is het gezonde er natuurlijk helemaal af. Maar wel heerlijk vers fruit en eventueel een heel klein beetje ahornsiroop, als je toch een beetje zoet wilt. Ik hou eigenlijk wel van warme appel op pannenkoeken. Maar ander fruit zoals banaan of bosbessen is ook heerlijk bij pannenkoeken. 

Ingrediënten voor 4 pannenkoeken:

  • 2 eieren
  • 100 ml amandelmelk
  • 50 g amandelpoeder
  • 75 g boekweitmeel
  • snuifje zout
  • neutrale olie
Afwerking:
  •  2 appelen 
  • ahornsiroop
  • amandelschilfers

Bereiding:

  1. Rooster de amandelschilfers in een pan zonder vetstof. Gebruik hiervoor de pan die je straks voor de pannenkoeken zal gebruiken. 
  2. Mix de eieren met de amandelmelk in de blender. Voeg er het amandelpoeder, boekweitbloem en snuif zout aan toe en mix tot een glad beslag. Je kan er naar eigen smaak wat meer amandelmelk aan toevoegen mocht je liever een dunner beslag hebben. Persoonlijk heb ik ontbijtpannenkoekjes graag wat dikker. 
  3. Doe een scheutje olie in een pan en giet er een kleine pollepel beslag in. Ik vind het leuk om kleinere pannenkoekjes te maken dan een pan vol beslag en 1 grote pannenkoek te hebben. Als de bovenkant gestold is, kan je de pannenkoek omdraaien. Laat even bakken aan de andere kant. Doe hetzelfde met de rest van het beslag. 
  4. Als alle pannenkoekjes gebakken zijn, kan je in dezelfde pan de stukjes appel kort aanbakken. Blus de pan met een scheutje ahornsiroop zodat de appeltjes een beetje karamelliseren. Serveer de pannenkoeken met de appeltjes en de geroosterde amandelschilfers. 
Delen maar!
error
1 Comment

Post A Comment