Huur me in!

Jules-Communication

Follow us

Run baby Run: Training halve marathon update

training halve marathon

Run baby Run: Training halve marathon update

Het dateert ergens van midden december dat ik jullie een aankondiging maakte van mijn nieuwe sportieve doelen. Tijd om even toe te lichten hoe de trainingen ondertussen al gevorderd zijn.

Ik was gemotiveerd om aan mijn nieuwe uitdaging te beginnen. Helemaal nieuw is het natuurlijk niet, want ik heb al vaker een halve marathon gelopen. Maar de tijd dat ik eraan gekoppeld heb wel. Dat is mijn uitdaging! Mijn doel. Mijn ambitie. Want meestal train ik niet op tijd. Natuurlijk heb ik wel schrik dat ik de tijd dat ik mezelf heb vooropgesteld niet haal. De tempo’s die ik moet halen tijdens het trainen zijn helemaal uit mijn comfortzone. Maar doelen moet altijd een beetje ambitieus zijn, anders begin ik er niet aan.

Testrun van 12,5 kilometer

Op 7 december begon ik met mijn eerste training voor de halve marathon. Training was het niet echt. Ik zag het als een testrun. Waar sta ik vandaag zonder veel trainen? Dat wou ik even zien! Ik liep 12,5 kilometer zo hard ik kon. Misschien kon ik nog sneller. Ik wou snel lopen, maar me zeker niet overdoen. De run was om te zien waar sta. 12,5 kilometer in 1uur 7 minuten en met een pace van 5’25″/km. Niet slecht dacht ik. Dus ik begon vol goede moed aan mijn trainingen.

De trainingen voor nieuwjaar verliepen eigenlijk super vlot. December eindigde ik met 11 runs – 132km en een pace van 5’47”/km. Die pace moet dus nog serieus de hoogte in gaan als ik een halve marathon in minder dan 1u40 minuten wil uitlopen.

testrun halve marathon

Verkouden

De eerste 10 dagen van januari was ik niet helemaal top. Ik was serieus verkouden. Tot 2 januari zat ik ook in Marbella. Dus de laatste week van het jaar, heb ik niet gelopen. Na Nieuwjaar terug beginnen was best lastig. Het lopen lukte me langs geen kanten. Die verkoudheid speelde me parten. Op het eind van de week probeerde ik wel een interval run en een duurloop in te plannen. Dat lukte behoorlijk. Dus ik voel de energie wel opnieuw opkomen. Maar kilometers moeten de hoogte in en ook mijn pace moet beter! Het baart me wel wat zorgen dat mijn benen echt wel moe worden na een duurloop van 15 kilometer met een pace van 6 minuten per kilometer. Maar ik heb nog zeker 2 maand tijd om beter en sneller te worden. Laten we nu maar even focussen om uithouding en meer kilometers. Die snelheid komt wel.

Garmin Fenix 6S

Voor mijn kerst kreeg ik van Frank een sportuurwerk cadeau, een Polar. Maar ik vond het uurwerk niet zo mooi van design om dagelijks aan te houden. En ik vind het ook zonde van het geld als je zo’n uurwerk enkel aandoet om te lopen. Want het interessante is dat zo’n sportuurwerk veel meer meet dan je sportprestaties. Ook je dagelijkse fitheid, slaapritme, stressmeter, enz. Via Annemerel las ik over de Garmin Fenix. En dat uurwerk vond ik wel super mooi om dagelijks aan te houden. Dus ik wisselde mijn Polar in voor een Garmin Fenix 6s. Voorlopig heb ik hem nog maar, dus ik kan er nog niet veel over vertellen.

Ook krachttraining lukt goed. Mijn splitsquats lukken ondertussen al met 18 kg. Ik voel dat het mijn lopen ook ten goede komt. Meer kracht in mijn benen, helpt me om beter en sneller te lopen.

Voila, ik heb alvast zin om deze week met mijn nieuwe sportuurwerk te lopen. Ik denk dat dit me wel wat extra kan motiveren. 

Delen maar!
error
No Comments

Post A Comment