Ik weet het. Social media kan best intimiterend zijn. Je ziet je concurrenten altijd en overal en het lijkt precies of elke markt verzadigd is. Ik hoop dat je niet denkt dat het voor jouw onderneming te laat is om te groeien op Instagram. Want kansen zijn er altijd en overal. Mensen snakken vandaag nog meer naar imperfectie en authenticiteit. Dat betekent dus dat je met echte verhalen geweldige klanten kan bereiken om een grotere impact te maken. Ik ga je in dit artikel tonen hoe je van jouw solo-onderneming een sterk merk kan maken op social media.
Vandale.nl definieert een merk als “alle soorten tekens die de waren van een onderneming onderscheiden van andermans producten.”
Een merk is dus iets wat je identificeert met wie jij bent, wat jouw producten zijn of waar je bedrijf over gaat. Het is niet alleen je bedrijfsnaam, logo en kleurenpalet. Maar ook je levensstijl, stem, persoonlijkheid of waardenset die je merk maken. Het is dus een compilatie van wat je onderscheidt van anderen.
Of je nu een personal brand of een bedrijfsmerk wilt bouwen. Je moet eerst je kernpersonage identificeren. Welke persoonlijkheid wil je dat je merk aanneemt?
Het bouwen van een merk is een proces. Het hoeft niet onmiddellijk perfect te zijn. Het zal mee ontwikkelen met jouw persoonlijkheid.
Hieronder geef ik je een aantal tips mee hoe je van jouw bedrijf nu een sterk merk kan maken.
In de wereld van perfecte Instagram plaatjes, verlangen mensen nog meer dan ooit naar echtheid. Dus je hebt echt een geweldige kans om jouw verhaal te vertellen.
Dus dat start met het ontwikkelen van jouw persoonlijk merkverhaal. Zoek jouw unieke why. Stel jezelf volgende vragen:
Waar sta je voor?
Zijn er specifieke waarden waar je in gelooft? Heb je een levensles waar je je stempel op wil drukken? Steeds vaker willen klanten zaken doen met bedrijven die ergens voor staan. Waarom bestaat jouw bedrijf?
Je wil je klanten dus leren waarvoor jij staat. Zo kan jij jezelf onderscheiden en je op één lijn brengen met mensen die je waarden of overtuigingen delen.
Wat onderscheid je van de rest?
Als je een merk met authenticiteit wil bouwen, zijn er heel wat elementen die je bedrijf uniek maken. Deel deze uniek eigenschappen met de wereld.
Hoe ben jij anders dan je concurrenten op de markt? Hoe zorg je ervoor dat je jezelf positioneert met unieke waarden?
Welk probleem los je op?
Wat is jouw waarde nu? Welk probleem los je op waardoor klanten met plezier geld aan jou uitgeven?
Hoe wil je dat je klanten jou ervaren?
Welke gevoelens en gedachtes wil jij oproepen als mensen aan je denken? Wil je dat je klanten enthousiast worden? Wil je dat ze zich ontspannen voelen op het moment dat ze interactie hebben met jouw bedrijf?
Denk eerst goed na op welk platform je jouw merk wil bouwen. Dat kan gaan van social media platforms tot platforms met lange content zoals podcasts en video’s. Er zijn heel veel plekken waar jij je community kan bouwen.
Maak je contentstrategie
Denk na wat je contentpijlers zijn? Dat zijn de kapstokken waaraan je content hangt. Het zijn grote de grote thema’s waarover je spreekt.
De kracht van goede content =
Maak een mindmap van je content. Daarin kan je makkelijk brainstormen en krijg je al snel nieuwe ideeën voor subthema’s en inspiratie voor nieuwe posts.
Komt de content die je maakt overeen met wie je bent als merk? Zorg telkens dat wat je post ook volledig past met wat je wil delen en hoe je wil overkomen.
Het is nooit éénrichtingscommunicatie. Zoek contact met je ‘tribe’. Zoek uit wat mensen willen en nodig hebben. Bied oplossingen aan die niemand anders heeft. Je mensen op een dieper niveau leren kennen en contact met ze maken, kan het verschil maken. Begrijp de pijnpunten en bied oplossingen aan die daarmee resoneren. Social media en Instagram Story is ideaal om dagelijks interactie aan te gaan met je publiek. Maar ook je e-maillijst kan perfect zijn om in connectie te gaan met je “warm publiek”.
Of je nu een bedrijfsmerk of personal brand bent, het maakt niet uit. Maar wees persoonlijk. Deel je achter de schermen. Deel met wat je bezig bent. Mensen zijn van natuurlijk altijd heel nieuwsgierig en hoe meer je deelt, hoe meer ze het gevoel hebben dat ze je kennen en dat zorgt voor verbinding.
Ik hoop dat dit artikel je geholpen heeft om even na te denke over je merk en hoe je dat in de markt wil zetten. Wil je nog meer tips ontvangen?
Schrijf je dan in op de nieuwsbrief en blijf als eerste op de hoogte van nieuwe topics.
Julie is voedingscoach bij Nutrimedicine en eet zoveel mogelijk plantaardig en gezond. Ik creëer gezonde en plant-based recepten. Daarnaast help ik bedrijven en andere ondernemers met hun digitale marketing. Ik woon in de buurt van Gent en probeer zoveel mogelijk van het leven te genieten. Daarom is de baseline van de blog ook "Hungry for Life". Ik wil iedereen heel veel honger bezorgen. “Honger” om gezond te eten, “honger” om te sporten, “honger” om alles uit het leven te halen. Maar ook “honger” om de beste versie van jezelf te worden. Ik hoop dat ik jou kan inspireren om van gezond eten een feestje te maken. Volg me op Instagram, Facebook en Pinterest, of lees hier meer over mij.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.