Hoe maak je een sterk merk van jouw onderneming?

sterk merk

Hoe maak je een sterk merk van jouw onderneming?

Ik weet het. Social media kan best intimiterend zijn. Je ziet je concurrenten altijd en overal en het lijkt precies of elke markt verzadigd is. Ik hoop dat je niet denkt dat het voor jouw onderneming te laat is om te groeien op Instagram. Want kansen zijn er altijd en overal. Mensen snakken vandaag nog meer naar imperfectie en authenticiteit. Dat betekent dus dat je met echte verhalen geweldige klanten kan bereiken om een grotere impact te maken. Ik ga je in dit artikel tonen hoe je van jouw solo-onderneming een sterk merk kan maken op social media. 

Wat betekent nu juist een merk?

Vandale.nl definieert een merk als “alle soorten tekens die de waren van een onderneming onderscheiden van andermans producten.”

Een merk is dus iets wat je identificeert met wie jij bent, wat jouw producten zijn of waar je bedrijf over gaat. Het is niet alleen je bedrijfsnaam, logo en kleurenpalet. Maar ook je levensstijl, stem, persoonlijkheid of waardenset die je merk maken. Het is dus een compilatie van wat je onderscheidt van anderen. 

Of je nu een personal brand of een bedrijfsmerk wilt bouwen. Je moet eerst je kernpersonage identificeren. Welke persoonlijkheid wil je dat je merk aanneemt?   

Het bouwen van een merk is een proces. Het hoeft niet onmiddellijk perfect te zijn. Het zal mee ontwikkelen met jouw persoonlijkheid. 

Hieronder geef ik je een aantal tips mee hoe je van jouw bedrijf nu een sterk merk kan maken. 

1) Ontwikkel je merkverhaal

In de wereld van perfecte Instagram plaatjes, verlangen mensen nog meer dan ooit naar echtheid. Dus je hebt echt een geweldige kans om jouw verhaal te vertellen. 

Dus dat start met het ontwikkelen van jouw persoonlijk merkverhaal. Zoek jouw unieke why. Stel jezelf volgende vragen:

Waar sta je voor?

Zijn er specifieke waarden waar je in gelooft? Heb je een levensles waar je je stempel op wil drukken? Steeds vaker willen klanten zaken doen met bedrijven die ergens voor staan. Waarom bestaat jouw bedrijf? 

Je wil je klanten dus leren waarvoor jij staat. Zo kan jij jezelf onderscheiden en je op één lijn brengen met mensen die je waarden of overtuigingen delen. 

Wat onderscheid je van de rest?

Als je een merk met authenticiteit wil bouwen, zijn er heel wat elementen die je bedrijf uniek maken. Deel deze uniek eigenschappen met de wereld. 

Hoe ben jij anders dan je concurrenten op de markt? Hoe zorg je ervoor dat je jezelf positioneert met unieke waarden? 

Welk probleem los je op?

Wat is jouw waarde nu? Welk probleem los je op waardoor klanten met plezier geld aan jou uitgeven?

Hoe wil je dat je klanten jou ervaren?

Welke gevoelens en gedachtes wil jij oproepen als mensen aan je denken? Wil je dat je klanten enthousiast worden? Wil je dat ze zich ontspannen voelen op het moment dat ze interactie hebben met jouw bedrijf? 

2) Maak je communicatiestrategie

Denk eerst goed na op welk platform je jouw merk wil bouwen. Dat kan gaan van social media platforms tot platforms met lange content zoals podcasts en video’s. Er zijn heel veel plekken waar jij je community kan bouwen. 

Maak je contentstrategie

Denk na wat je contentpijlers zijn? Dat zijn de kapstokken waaraan je content hangt. Het zijn grote de grote thema’s waarover je spreekt. 

De kracht van goede content =

  • Informatief
  • Entertaining
  • Inspirerend

Maak een mindmap van je content. Daarin kan je makkelijk brainstormen en krijg je al snel nieuwe ideeën voor subthema’s en inspiratie voor nieuwe posts. 

Komt de content die je maakt overeen met wie je bent als merk? Zorg telkens dat wat je post ook volledig past met wat je wil delen en hoe je wil overkomen.

3) Ga in verbinding

Het is nooit éénrichtingscommunicatie. Zoek contact met je ‘tribe’. Zoek uit wat mensen willen en nodig hebben. Bied oplossingen aan die niemand anders heeft. Je mensen op een dieper niveau leren kennen en contact met ze maken, kan het verschil maken. Begrijp de pijnpunten en bied oplossingen aan die daarmee resoneren. Social media en Instagram Story is ideaal om dagelijks interactie aan te gaan met je publiek. Maar ook je e-maillijst kan perfect zijn om in connectie te gaan met je “warm publiek”. 

4) Wees persoonlijk

Of je nu een bedrijfsmerk of personal brand bent, het maakt niet uit. Maar wees persoonlijk. Deel je achter de schermen. Deel met wat je bezig bent. Mensen zijn van natuurlijk altijd heel nieuwsgierig en hoe meer je deelt, hoe meer ze het gevoel hebben dat ze je kennen en dat zorgt voor verbinding. 

Ik hoop dat dit artikel je geholpen heeft om even na te denke over je merk en hoe je dat in de markt wil zetten. Wil je nog meer tips ontvangen?

Schrijf je dan in op de nieuwsbrief en blijf als eerste op de hoogte van nieuwe topics.

No Comments

Post A Comment